Dr. Ashlee Cunsolo

Dr. Ashlee Cunsolo

Boards and Committees/ Conseils et comités

Royal Society of Canada College of New Scholars, Artists, and Scientists; Royal Society of Canada Atlantic Board; Nature Canada 75 Women for Nature; Research Management Committee, MEOPAR NCE; former Canada Research Chair (Tier II) in Determinants of Healthy Communities

Biography

Ashlee Cunsolo is a passionate researcher and environmental advocate, working with research and policy to make a difference in how we live with and in this world. As a community-engaged social science and health researcher working at the intersection of place, culture, health, and environment, she has a particular interest in the social, environmental, and cultural determinants of Indigenous health, intercultural learning and dialogue, capacity development, environmental ethics, and the social justice implications of social, environmental, and health inequality.

For the past 10 years, she has been working with Indigenous communities and leaders across Canada on a variety of community-led and community-identified research initiatives, ranging from climate change impacts on physical and mental health, cultural reclamation and intergenerational knowledge transmission, suicide reduction and prevention, land-based education and healing programs, environmental grief and mourning, and Indigenization of higher education.

Before becoming the Director of the Labrador Institute of Memorial University, Ashlee was the Canada Research Chair in Determinants of Healthy Communities and an Associate Professor in the Departments of Nursing and Indigenous Studies at Cape Breton University in Unama’ki/ Cape Breton. Ashlee completed a postdoc with the Climate Change Adaptation Research Group at McGill University, and her PhD at the University of Guelph.

In 2014, she released a documentary film, collaboratively produced with the five Inuit communities in Nunatsiavut, Labrador, about the impacts of climate change on Inuit culture, livelihoods, and wellbeing (www.lamentfortheland.ca).

Biographie

Ashlee Cunsolo est une chercheuse passionnée et défenseur de l’environnement, travaillant avec la recherche et la politique pour faire une différence dans la façon dont nous vivons avec et dans ce monde. En tant que chercheuse en sciences sociales et en santé engagée à l’intersection du lieu, de la culture, de la santé et de l’environnement, elle s’intéresse particulièrement aux déterminants sociaux, environnementaux et culturels de la santé autochtone, à l’apprentissage et au dialogue interculturels, au renforcement des capacités, l’éthique environnementale et les implications de l’inégalité sociale, environnementale et sanitaire sur la justice sociale.

Au cours des 10 dernières années, elle a travaillé avec des communautés et des leaders autochtones du Canada sur diverses initiatives de recherche communautaires, allant des impacts du changement climatique sur la santé physique et mentale, la récupération culturelle et la transmission intergénérationnelle des connaissances, la réduction et la prévention, les programmes d’éducation et de guérison à terre, le deuil et le deuil environnementaux et l’indigénisation de l’enseignement supérieur.

Avant de devenir directrice de l’Institut du Labrador de l’Université Memorial, Ashlee était titulaire de la Chaire de recherche du Canada sur les déterminants des communautés saines et professeure agrégée aux départements des sciences infirmières et des études autochtones de l’Université Cape Breton à Unama’ki / Cap-Breton. Ashlee a complété un postdoc avec le groupe de recherche sur l’adaptation aux changements climatiques de l’Université McGill et son doctorat à l’Université de Guelph.

En 2014, elle a réalisé un film documentaire en collaboration avec les cinq communautés inuites du Nunatsiavut, au Labrador, sur les impacts du changement climatique sur la culture, les moyens de subsistance et le bien-être des Inuits (www.lamentfortheland.ca).

Selected Publications/ Publications sélectionnées

Cunsolo, A. and Ellis, N. (2018). Ecological grief as a mental health response to climate change-related loss. Nature Climate Change (invited Perspective piece), 8: 275-281.

Jones, J., Cunsolo A., and Harper, S. (2018). Who is Research Serving? A Systematic Realist Review of Circumpolar Environment-related Indigenous Health Literature. PLoS One. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0196090

Day, L, Cunsolo, A. ,Castledn, H., Martin, D., Hart, C., Anaviapik-Soucie, T., Russel, G., Paul, C., Dewey, C., Harper, S. (2018). The expanding digital media landscape of qualitative and decolonizing research: Examining collaborative podcasting as a research method.  Material Cultures, 7(1): 203-228.n http://www.mediatropes.com/index.php/Mediatropes/issue/view/1945/showToc.

Ford, J., Cameron, L., Rubis, J., Nakashima, D., Maillet, M., Cunsolo Willox, A. (2016). Indigenous-focused content in the IPCC: The Case of WGII. Nature Climate Change, 6(4), 349-353.